Blog Untuk Anak-anak Raub

Assalammualaikum semua..blog nie saya buat untuk semua anak-anak Raub walaupun dimana anda berada..ingatlah bahawa kita asal dari Raub. Lorat kita lorat Raub, makanan kita makanan raub..gulai tempoyak, gulai asamrong dan sambal belimbing hitam makanan popular orang Raub..Jadi kalau anda orang Raub, kalau ada cerita pasal Raub dari dulu hingga sekarang..moh lah kita kongsi cerita dalam nie. Apa-apa pun hidup semua anak-anak Raub. Moh kita bangkit untuk memperkenalkan Raub dimata dunia. Wassalam.

Mainboard tak boleh install windows

| Wednesday, September 29, 2010 |

Assalammualaikum semua..nie saya nak berkongsi dengan anda satu perkara berkenaan dengan mainboard.

Pernah tak terjadi sebegini dimana mainboard anda mempunyai masalah kapasitor menggelembung? dan permasalahan mainboard sebegini menyebabkan anda tak boleh nak masuk ataupun memasang sistem Windows. Bila perkara sebegini berlaku..biasanya anda akan menganggap bahawa mainboard anda tersebut sudah tidak boleh dipakai..dan kalau anda hantar ke kedai..itu apek akan berkata... "AIYYAKK..U PUNYA MAINBORD SULAK LOSAK LAH..LU KENA GANTI MAINBOAR..MAU KLUAR 2-3 LATUS BELI MAINBOARD BALU MAAA... ".

Bila terjadinya perkara sebegini..anda pun menjadi pening bagaimana hendak membaiki komputer anda tersebut... Jadi disini saya ingin berkongsi dengan anda bagai mana menyelesaikan perkara ini tanpa menggunakan sistem Windows, tanpa anda perlu membuang mainboard dan terpaksa membeli yang baru.

Ini rahsianya..sebenarnya mainboard anda itu bukanlah 100% rosak..tetapi ia telah menjadi sedikit gila, dan sistem windows memang tidak boleh dipasangkan atau dibuka melalui mainboard yang gila ini..jadi apa kata anda lupakan sahaja Windows..dan beralih pula kepada operating sistem yang lain iaitu UBUNTU. UBUNTU adalah satu operating sistem percuma keluaran LINUX. anda boleh mendapatkannya secara percuma laman web UBUNTU ataupun mana-mana laman web yang membolehkan anda memuat turunkan darinya..kerana UBUNTU ni adalah operating sistem open source..dimana anda boleh mengubah suai OS ini mengikut kesukaan anda.. " tapi kalau nak ubah suai.. anda kena belajarlah macam mana caranya. " UBUNTU ini adalah satu operating sistem yang tidak akan menyekat untuk ia memasuki sistem mainboard anda walaupun ia telah mengalami masalah kapasitor menggelembung...tidak seperti os Windows yang banyak sangat cengkadaknya....
Jadi marilah kita beralih kepada os UBUNTU jika mainboard anda tidak boleh memasuki Windows..Jangan dibuang mainboard tu..sayang.. Ubuntu nie ada macam-macam versi seperti UBUNTU 10,0, UBUNTU SUSE, UBUNTU SABILY ( ISLAMIC UBUNTU ), dan macam-macam lagi..boleh cari dalam internet.

Cara memasang UBUNTU tidak susah, lebih kurang macam anda memasang os windows juga..cuma UBUNTU tiada CD-Key...kerana ianya 100% percuma..tiada siapa yang hendak marah atau saman anda jika anda menggunakannya.

Sebelum itu..pastikan mainboard anda itu masih boleh hidup dan masih boleh memasuki sistem dos..kalau dos pun tak boleh masuk..tak dapek lah nak nolong ehhh...

Baiklah..sampai disini sahaja pembelajaran kita..selamat mencuba..jika ada apa-apa masalah..bolehlah hantarkan komen kepada saya. Jangan lupa Follow blog ini. Makasih.

Cadangan saya ada baiknya anda gunakan UBUNTU SABILY khas untuk Muslim. Untuk tempahan CD anda boleh hubungi saya di talian 013-3970252, harga RM10 harga sekali dengan wang untuk penghantaran. kalau rajin anda boleh download sendiri, tempoh download 5-6 jam..bergantung kepada kelajuan internet anda. Terima kasih.

Ekperimen PC KACA dengan OS UBUNTU >> 

Artikel by : Redzuan


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Komen blog ini

Anda pengunjung ke :

Tinggalkan Links Anda

Pengunjung hari ini.

Followers