Blog Untuk Anak-anak Raub

Assalammualaikum semua..blog nie saya buat untuk semua anak-anak Raub walaupun dimana anda berada..ingatlah bahawa kita asal dari Raub. Lorat kita lorat Raub, makanan kita makanan raub..gulai tempoyak, gulai asamrong dan sambal belimbing hitam makanan popular orang Raub..Jadi kalau anda orang Raub, kalau ada cerita pasal Raub dari dulu hingga sekarang..moh lah kita kongsi cerita dalam nie. Apa-apa pun hidup semua anak-anak Raub. Moh kita bangkit untuk memperkenalkan Raub dimata dunia. Wassalam.

Internet free menggunakan handphone.

| Tuesday, September 28, 2010 |

Guna facebook secara percuma dengan telefon

Assalammualaikum..haaa..nie saya nak kongsi dengan semua perkara baik. Ni saya nak tanya..selalunya kalau kita on internet guna handphone, syarikat telekomunikasi dia cas berapa? kalau tak silap saya satu page diorang cas 20 sen, betul tak? jadi hari nie saya nak kongsi dengan anda semua bagaimana caranya kita hendak online internet, nak masuk facebook, blog, youtube, dan macam-macam lagi secara percuma. Tapi bagaimana caranya? baiklah untuk mendapatkan internet secara percuma melalui handphone, anda boleh cuba cara-cara dibawah. 

Perhatian : tutorial ini hanya untuk pengguna Maxis/hotlink sahaja ya. Untuk yang menggunakan perkhidmatan lain, tak dapat dikesan bagaimana caranya.

Okay first skali. Pastikan yang telefon anda sekalian memang berkemampuan untuk melayari internet walaupun tiada wifi. Tolong faham sendiri lah ya. jangan lah nak cakap nokia 3310 pun boleh layari internet. Memang kena campak longkang nanti.

Tapi sebelum tu, kalau korang nak ubah setting ni, selepas ni korang tak boleh guna servis mms yang ada. Sebab apa, nabel tak tahu. Memang xboleh nak guna mms. ala macam la setiap bulan tu ada sekali guna mms ? setahun sekali je kot. time raya. keke ;p

okay, jom ketahui cara dia.

Settingkan penggunaan internet , gprs, mms dan yang sama waktu dengannya dengan cara dail *100# / pilih menu internet dan tatapan (7) , kemudian pilih tatapan (2), dan menu untuk tatapan dan pengaktifan gprs. Aktifkan dua-dua. Untuk menu pertama, dia akan tanya telefon jenis apa korang guna, so kalau betul apa pihak maxis teka. Tekan je lah betul okay.

Dan apabila korang dapat message dari hotlink atau mana-mana nombor minta kebenaran untuk install, install sahaja setting tu untuk guna internet. kalau belum buatlah.

Jadi, bila dah install semua tu, sekarang download software opera mini, (mobile) sesuai dengna jenis telefon yang anda sekalian guna. Macam nabel guna sony ericsson w890i. so download guna mobile je sebenarnya, kena charge kurang rm5. (saket hati gak time tuh) haha kalau korang nak jimat, download lah guna pc, kemudian transfer ke telefon korang. tapi nabel pun bijak macam korang, time nak install apps opera tu terus tersangkut. dia kata apa tak tahu. so nabel terpaksa lah bayar untuk dapat download opera mini yang konon ORI, at last dapat jugak install apps tu. Cari apps anda di sini | opera mini

Okay, bila dah install opera mini tu, jangan terus guna. Memanglah kena charge jugak oleh maxis, korang kena buat setting lagi sekali. Dail lagi *100# tu, pilih internet dan tetapan lagi sekali (7), kemudian pilih prepaid broadband (3), pilih service switching (4), pilih Switch to prepaid broadband , dan kemudian proceed. Dalam masa beberapa saat, anda akan terima sms mengesahkan pilihan anda itu.

Adengar buat setting semua ni lebih sejam jugak baru dapat guna free internet mobile ni. sebab nabel ada dapat message, dia kata proses ni ambil masa 2 jam. So kalau korang-korang buat tak jadi, jangan tension plak..korang tunggu jerlah..ok.

SELAMAT MENCUBA
 


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Komen blog ini

Anda pengunjung ke :

Tinggalkan Links Anda

Pengunjung hari ini.

Followers